Dry needling
Myofasciale Triggerpoints (MTrP’s) zijn microverkrampingen in spieren die aanvoelen als kleine pijnlijke verhardingen of ‘knoopjes’. Triggerpoints zijn de meest voorkomende oorzaak van pijnklachten in het menselijk lichaam.
Triggerpoints ontstaan wanneer het zenuwstelsel overactief is en kunnen op hun beurt ook weer het zenuwstelsel actief houden. Deze overactiviteit ontstaat niet alleen door ongunstig gebruik van spieren, maar ook door leefstijl of omgevingsfactoren, zoals een ongezond voedingspatroon of slechte leefomgeving. Andere oorzaken van het ontstaan van triggerpoints zijn o.a.: overbelasting, een ongeluk, onderbelasting zoals gips of een zittend beroep, ziekten, stress en de aanwezigheid van andere triggerpoints. Dit resulteert vaak in een verstoring van celstofwisseling, het zenuwstelsel, het zuur-basen evenwicht en de hormoonbalans. Actieve triggerpoints zorgen vaak voor pijn en andere ongemakken op een andere plek dan waar het triggerpoint zit. Bekende voorbeelden zijn (spannings)hoofdpijn uit de nek en schouders of ‘ischias’, waarbij er uitstraling vanuit de rug of bil in het been te voelen is.

Therapie – Behandeling
Allereerst zal worden begonnen met het herkennen van het pijngebied van de patiënt. De therapeut kijkt welke spieren de pijn kunnen veroorzaken en onderzoekt deze spieren. De myofasciale triggerpoints bevinden zich in een verharde streng en voelen bij palpatie (onderzoek) aan als een plaatselijke verdikking. De patiënt ervaart door druk de herkenbare pijn. Tevens wordt er gekeken naar de afname van spierkracht en spierlengte. De therapie zal gericht zijn op het inactiveren van de myofasciale triggerpoints, waardoor de strakke spierstrengen die verantwoordelijk zijn voor de toegenomen spierspanning worden losgemaakt. De pijn zal hierdoor afnemen en ook de lengte van de spier moet weer genormaliseerd worden. Hiervoor bestaan verschillende therapeutische technieken.

De meest gebruikte technieken zijn:

• Triggerpoint dry needling
  • Triggerpoint compressie d.m.v. aanhoudende druk op het triggerpoint
  • Cirkelvormige knedingen met toenemende druk
  • Strijkingen met ijs gecombineerd met spierrekking (het blijkt dat een spierspasme/afweerspanning t.g.v. rek te remmen is door een kortdurende intense koude prikkel toe te dienen op de huid boven de spier met zijn MFTP en bijbehorende uitstralingsgebied)
  • Warmte applicatie (dit leidt tot ontspanning in de spier)
  • Contract-relax (aanspannen en ontspannen)
  • Leren ontspannen van de spier (m.b.v. de myofeedback apparatuur)
  • Houdingsadviezen en eventuele oefeningen

De hoeveelheid benodigde behandelingen is moeilijk aan te geven, dat hangt van de persoonlijke situatie af. Er bestaat veel verschil in reactievermogen tussen mensen onderling, met name in het tempo waarin myofasciale triggerpoints te inactiveren zijn. Hoe resoluter en consequenter een patiënt zijn veroorzakende en klachtonderhoudende factoren aanpakt, des te sneller een goed resultaat wordt bereikt. In het algemeen geldt: hoe langer de periode tussen het ontstaan van de klachten en het begin van de behandeling, des te groter het aantal benodigde behandelingen.

Wat kunt U zelf doen?
Belangrijk is om te ontdekken welke activiteit en/of houding precies de pijn veroorzaakt. Zo kan de therapeut analyseren welke spieren hiervoor verantwoordelijk zijn. Ook is het belangrijk na te gaan welke klachtenonderhoudende factoren een rol spelen, bijvoorbeeld stress, werkhouding etc. Vanzelfsprekend dient de patiënt een actieve rol in te nemen in de behandeling door eventuele adviezen en oefeningen uit te voeren en actief mee te denken met de behandeling.